FiDo tycker till

Operativ Effektivitet, en vision eller en livvstil
Uttrycket Operationell Effektivitet återfinner vi som en strategisk hörnsten hos de flesta banker och försäkringsbolag. Begreppet kan kännas lite diffust. Vi djuplodade i ämnet och delade våra erfarenheter i ett digiseminarium. Se den inspelade versionen av seminariet. OBS! seminariet startar 7 minuter in i filmen.

Agila arbetssätt behöver en ny typ av förändringsledning
De flesta organisationer förändras mot ett mer agilt arbetssätt. I det agila sägs ofta att förändringslednigen är inbyggd och ägs av teamen. Men stämmer det verkligen? Vi ser att agila arbetssätt kräver en ny typ av förändringsledning, som ställer krav på en störra förståelse och sammanhållande kraft för helheten än vad vi kan förvänta oss av respektive team. Om detta diskuterade vi och delade erfarenhet i ett digitalt semianarium. Återbesök seminariumet genom att titta på den inspelade versionen här.
Digiseminariet i sammanfattning
Förändringsledning i komplex miljö
Förändringsledning handlar om förberedelse och genomförande av förändring på lednings-, grupp och individnivå. Det är ett säkerställande att processer, strukturer och alla individer stödjer förstår och stöttar målsättningen.
Förändringsledning har varit en etablerad och uppskattad roll i de organisationer som lagt vikt vid att få med sig människorna och nya beteenden i förändringen. I och med att fler och fler övergår till agila arbetssätt har förändringsledningsrollen hos vissa ansetts onödig -”teamet driver ju själva förändringen”. Men är det så enkelt? Vi samlade några erfarenheter och bjöd till ett uppskattat Digi-seminarium på temat ”Agila arbetssätt kräver en ny typ av förändringsledning”.
Vi erbjuder stöd i förändringens alla skeden, från uppstart och analys till genomförande, vill du veta mer om våra erfarenheter är du varmt välkommen att höra av dig.

Kundmötet och regelverken
Regelverken för aktörer inom bank, finans och försäkring blir fler och hårdare – men samtidigt förväntar sig kunderna en enklare och mer sömlös interaktion.
Läs mer i DI artikeln.

Bygg på den förändring som är igång
I dag står flertalet banker och försäkringsbolag inför stora omställningar. Hur hanterar man förändringsagendan på ett effektivt sätt?
Läs mer i DI artikeln.